Reitan Convenience Sweden AB-hero-background

Inköpschef


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
Reitan Convenience Sweden AB
Ansökningstiden har passerat
Reitan Convenience Sweden AB (RCS) ingår i den norska Reitangruppen. Familjeföretaget Reitan bedriver verksamhet i hela Skandinavien och Baltikum med försäljning bland annat inom koncepten Rema 1000, Narvesen, R-Kioski, Pressbyrån och 7-Eleven. Årlig omsättning för gruppen är ca 75 miljarder SEK. Reitan Convenience Sweden (RCS) är ett värderingsstyrt företag som sedan 2004 är franchisegivare för Pressbyrån och 7-Eleven. Varje dag finns dom vid svenska folkets sida för att göra livet lite enklare.  Ser vad människor behöver, och när de behöver det. På väg till skolan eller festen. Under shoppingturen, innan sånglektionen eller efter hockeyträningen. På långresan och kortresan, i staden och längs vägarna. Försöker göra vardagen lite roligare för deras kunder och samhället lite bättre i stort. Reitan Convenience söker nu ny Inköpschef till kontoret i Stadshagen, Stockholm.  Inköpschefen kommer att rapportera direkt till Marknads- och Inköpsdirektör och kommer att ha sju Produktchefer i sitt team.

Rollen

Inköpschefen har direkt dialog och förhandling gentemot leverantörer genom inköpsorganisationen. Positionen innebär ansvar och coachning av produktcheferna inom sortimentsutveckling, förhandling och budgetuppfyllnad. Ansvarar även för utvecklingen av intäkter som är kopplade till leverantörssamarbeten, prissättning, bruttovinst och därmed slutresultat. Inköpschefen ansvarar för att tillsammans med logistikchefen och marknadschefen optimera och utveckla samarbetet kopplade till sortiment och kampanj för att uppnå högsta möjliga måluppfyllnad.

Ansvarsområden

  • Att sätta de strategiska övergripande målen i nära samarbete med Marknads- och Inköpsdirektör, Marknadschef och Logistik & Supportchef.
  • Övergripande budgetansvar kopplat till sortiment och kampanj
  • Se till att de anställda är rätt organiserade och att de innehar nödvändiga kvalifikationer för att nå uppsatta mål.
  • Ansvara för uppföljning, analysera och rapportera måluppfyllnad
  • Ansvara för att löpande ta fram handlingsplaner och direktiv
  • Stötta teamet i kategoriplaner och sortimentsstrategi
  • Sammantaget optimera kategorier för ökade vinster, försäljning och kundflöden
  • Delaktig i kampanjplaneringen och den konceptuella utvecklingen (kopplat till sortimentsutveckling) som leds av marknadsavdelningen samt byggavdelningen.
  • Leverantörsförhandling
  • Bidra till optimal logistik i samarbete med bl.a. Logistikchefen
  • Utveckling av nya IT-lösningar, tillsammans med bl.a. IT-avdelningen.

Erfarenheter & personliga egenskaper

  • Gedigen erfarenhet från strategiskt inköp- och/eller försäljning
  • Stark förhandlingsvana med ett modernt angreppssätt
  • Dokumenterad ledarskapserfarenhet
  • Analytisk förmåga med ett öga för siffror
  • God kommunikatör
  • Relevant högskoleutbildning
  • Tidigare erfarenhet från Retail, FMCG, Food & Drink är önskvärt
  • Goda kunskaper i både det svenska- och engelska språket
Personen vi söker är en van och trygg ledare, som står upp för sina idéer och sitt team men som besitter en lyhördhet och diplomati som främjar gränsöverskridande samarbete och tillväxt. Du har en god analytisk förmåga och kan förvandla nyckeltal till konkreta planer och strategier. Du trivs med eget ansvar, gillar att ha snabba beslutsvägar och mandat till förändring. Utöver det så ser vi gärna att du har ett genuint intresse av rådande digitalisering, starka varumärken och att du håller relationen med kunden högt. Reitan Convenience Sweden samarbetar med Nigel Wright Group i denna rekrytering. Vi ser fram emot din ansökan med en uppdaterad CV så snart som möjligt. Inkludera eventuella frågor om rollen i din ansökan och notera att vi går igenom ansökningarna löpande.