Coop är kärnverksamheten i detaljhandelskoncernen Kooperativa Förbundet. I koncernen ingår även en rad andra starka varumärken inom bl. a. media, fastighet och finansverksamhet.
Som en av Sveriges ledande dagligvarukedjor, med en omsättning på närmare 50 mdr kr, med över 700 butiker och med drygt 5 000 anställda i butiksledet är Coop ett företag som berör och påverkar de allra flesta av oss. utöver Bygg har Coop fyra butikskoncept; Nära, Konsum, Extra och Forum där stormarknaderna står för 30% av omsättningen och där en stor förändringsprocess inom hela koncernen nu är inledd.
Med över 110 års arbete bakom sig ligger värden om hållbarhet i grund och botten inom företaget. Inom ekoförsäljningen har Coop den största marknadsandelen i Sverige. Ett centralt slagord inom Coop är affärsmannaskap; vilket innebär att varje anställd måste tänkte kommersiellt, ansvarstagande, gemenskap, glöd; där de anställda visar stolthet och en passion och mod; vilket visar att Coop vågar ta ut svängarna och fatta beslut som är bra för kunden.COOP söker nu en Analytiker som ska förstärka gruppen Kategorianalys. Avdelningen jobbar tvärfunktionellt för att framförallt stödja affärsområdet Kategori & Inköp med analyser, insikter och rekommendationer i inköps-, kategoriutvecklings- och projektarbetet.
ARBETSBESKRIVNING
Gruppen Kategorianalys ingår i avdelningen Pris & Analys. Analysarbetet omfattar återkommande schemalagda analyser såväl som ad-hoc analyser där analysbehovet, omfattningen och tidsplan stäms av med analysbeställaren. Målsättningen med alla analyser är att ge inköpare, sortimentsutvecklare, kategori- och affärschefer bättre beslutsunderlag inför t.ex. sortimentsrevideringar, leverantörsförhandlingar och prisaviseringsdiskussioner.
Huvudsakliga Ansvarsområden
Att ta fram analysmaterial och förhandlingscase inför leverantörsförhandlingar
Att bemöta leverantörernas prisaviseringar genom råvaru- och valutaanalyser samt att proaktivt initiera råvarucase när utvecklingen av råvarupriserna gynnar företaget
Att leverera schemalagda sortimentsdjupdykningar med konkreta rekommendationer om sortimentsbredd, GR- och TI-klassningar
Att hjälpa andra funktioner inom Coop att bygga bra rapporter samt att ansvara för underhåll och uppdatering av några utvalda löpande rapporter som t.ex. marknadsandelsrapport, hållbarhetsrapport, säsongs- och testuppföljningar
Att ge analysstöd till prioriterade projekt inom Inköp & Kategori som t.ex. Grillprojektet, Skönhet & Hälsa, Köttkategoriprojektet eller Djupfrysprojektet
Att ta fram leverantörsanalyser inför viktiga leverantörsmöten
Att stödja kategoriorganisationen i framtagningen av kategoriplaner
Att leverera analyser och insikter till Egna Varumärken organisationen inför upphandling av nya produkter
Att ta fram ad-hoc analyser för att förstå trender och utvecklingen på marknaden och för att få faktaunderlag inför viktiga affärsbeslut
Att ta en aktiv roll i att utveckla och effektivisera gruppens processer, arbetssätt och verktyg
I analysarbetet används olika interna och externa datakällor samt verktyg som Coop Data Warehouse (CDW), Qlikview, CKS, Nielsen Nitro och Mintec.
DIN ERFARENHET
Akademisk examen, civilingenjör eller civilekonom
Minst 4 års arbetslivserfarenhet, företrädesvis av analys inom retail och/eller dagligvaruhandeln
Mycket god kunskap inom analysverktyg och Office-paketet
Flytande i svenska och engelska
Som meriterande ser vi:
Erfarenhet från dagligvaruhandeln
Erfarenhet av projektledning
Erfarenhet av att ha arbetat i BI-miljöer såsom Cognos, QlikView eller Microstrategy
DINA PERSONLIGA EGENSKAPER
Analys- och problemlösningsförmåga
Målinriktad och resultatorienterad
Strukturerad och metodisk
Driven och energisk
Integritet och omdöme
Tydlig i kommunikation
Mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
Flexibel, förändringsbenägen och öppen för nya impulser och idéer
Social förmåga, lätt att bygga nya relationer
Vi ser fram emot ditt CV snarast möjligt, dock senast 25e Juli.
Ansök via denna länk. |