Borås stad-hero-background

Avdelningschef Livsmedelskontroll, Miljöförvaltningen


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
Borås stad
Borås
Ansökningstiden har passerat

Har du ett stort intresse av ledarskap och livsmedelsfrågor? Vill du vara med och utveckla Miljöförvaltningens avdelning för Livsmedelskontroll? Då har vi arbetet för dig!

Miljöförvaltningen ansvarar för stadens myndighetsuppdrag inom miljötillsyn, livsmedelskontroll, alkohol- och tobakshandläggning. I förvaltningens uppdrag ingår också miljö- och naturvård samt att stödja konsumentintressena och uppmuntra hållbar konsumtion genom att erbjuda energi-, klimat-, konsumenträtt-, budget- och skuldrådgivning. Förvaltningen är aktiv i stadens samhällsplaneringsprocess och deltar i andra gemensamma processer i staden. Miljöförvaltningen arbetar för att förbättra boråsarnas livsmiljö och hälsa i linje med stadens miljömål och Vision 2025 om en långsiktigt hållbar utveckling.

Miljöförvaltningen har cirka 75 medarbetare och är indelad i sex avdelningar: Tillstånd och juridik, livsmedelskontroll, två avdelningar för Miljötillsyn, Miljö- och naturvård, Konsument Borås samt två stödfunktioner, en Ekonomifunktion och en HR-funktion.

Din nästa arbetsplats

Avdelning för livsmedelskontroll har som uppgift att se till att butiker, restauranger och andra verksamheter som hanterar livsmedel i Borås följer lagstiftningen. Syftet med vårt arbete är att skydda människors hälsa och värna om konsumenternas intressen. Avdelningen gör planerade kontroller, registrerar och godkänner nya verksamheter, utreder klagomål och misstänkta matförgiftningar. Allt för att boråsarna ska få säkra och korrekt märkta livsmedel. Avdelningen ansvarar även för tillsyn av dricksvatten. På avdelningen arbetar 9 medarbetare.

Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Dina arbetsuppgifter

Som avdelningschef på Livsmedelskontroll har du ett övergripande ansvar för avdelningens verksamhet, ekonomi såsom budget och resultat, personal- och arbetsmiljöfrågor, processer, samt kvalitet. Du driver och utvecklar avdelningen utifrån förvaltningens och politikens upsatta mål.?

Du arbetar kontinuerligt med uppföljningar av verksamheten och samverkar både genom interna och externa kontaktytor. Inom ramen för ett aktivt ledarskap skapar du förutsättningar för medarbetarna att utvecklas tillsammans med verksamheten och du arbetar för en god arbetsmiljö som stimulerar till samarbete såväl inom avdelningen som för hela förvaltningen.

Du ingår i Miljöförvaltningens ledningsgrupp och har genom det ett övergripande ansvar för att leda och utveckla hela förvaltningen tillsammans med övriga medlemmar. Här ska du verka för en sammanhållen förvaltning med samarbete över avdelningsgränserna. Detta för att bidra till att vi levererar med rätt kvalitet till dem vi är till för. I ditt uppdrag företräder du Miljöförvaltningen och sätter in din verksamhet i ett "hela staden"-perspektiv. Som avdelningschef deltar du på förvaltningens nämndmöten. Du rapporterar till förvaltningschefen.

Du som söker

Vi söker dig med högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Vi ser gärna att du har gått ledarutbildning och har erfarenhet av att leda i offentlig verksamhet, gärna inom aktuellt lagområde. Du har goda kunskaper i och erfarenhet av att driva utvecklings- och uppföljningsarbete. Har du tidigare erfarenhet av budget- och taxearbete ser vi det som meriterande.

Du har lätt för se saker ur ett helhetsperspektiv, är driven och bekväm med att fatta beslut. Du har ett situationsanpassat förhållningssätt gentemot mot de olika personer och funktioner du möter i rollen. Genom din approach har du lätt för att kommunicera och nå fram till andra människor, oavsett mottagare. Du är positiv och trygg i ditt ledarskap och utvecklar dina medarbetare och verksamheten genom delaktighet och samverkan. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Som avdelningschef formulerar du handlingar och beslut till bland annat nämnd, du behöver därför behärska svenska väl i både tal och skrift. Du är en van IT-användare och har grundläggande kunskaper inom Officepaketet. B-körkort är ett krav.

Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Agneta Sander, förvaltningschef
Telefon: 033-35 30 03

Fackliga företrädare nås också via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.

I Borås Stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö, vi erbjuder olika former av friskvård och tillämpar rökfri arbetstid.

I den här rekryteringen kan vi komma att kalla till intervjuer löpande redan innan sista ansökningsdag.