ICA-hero-background

Brand Manager


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
ICA
Ansökningstiden har passerat
Till enheten Brand Management söker vi nu en erfaren och driven Brand Manager med fokus på strategiska projekt och säkerställandet av samtliga av ICAs varumärkesprocesser för ett framgångsrikt genomförande. ICA Gruppen är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med verksamhet inom mat och måltider, bank, apotek, specialvaror och fastigheter. ICAs värderingar grundar sig på enkelhet, engagemang och entreprenörskap. Balansen mellan individens drivkraft och kraften i det gemensamma är en del av vår framgång. Har du vilja och egna idéer finns en mängd möjligheter att lyckas hos oss.  Brand Management har sju medarbetare inklusive denna roll och leds av Head of Brand Management/Varumärkesdirektören. Enheten ansvarar för området Varumärket (inkl Egna märkesvaror) och Kund för ICA och dess varumärken. Det innebär bland annat att befästa och utveckla ICA varumärkets goda renommé och starka position på marknaden samt säkerställa att kunderbjudandet i form av tjänster och varor är rätt utifrån vad kund efterfrågar och har behov av. Det innebär också att vara drivande i vilka strategiska satsningar som ICA skall prioritera långsiktigt för att stärka helhetserbjudandet på marknaden samt vilka kunder och konsumenter ICA prioriterar utifrån olika perspektiv och satsningar.   Rollen Rollen som Brand Manager har främst en strategisk inriktning och innebär att du är aktiv i framtagande och utvecklande av ICAs Varumärkesstrategi och Varumärkesplan med fokus på säkerställande av Varumärkets riktningsgivande roll i resten av organisationen. Det gäller primärt för ICA Sverige men även i övriga bolag. I rollen ligger också ett strategiskt fokus på att driva utvalda projekt initierade för att stärka ICAs varumärkesposition på marknaden. I rollen ligger även ansvar för exempelvis:
  • Säkerställa utrullning och efterlevnad av ICAs varumärkesstrategier och planer i enlighet med årsklockan och övriga styrande processer
  • Planera, driva, och leverera ICAs varumärkesprocesser och styrning av dessa genom hela ICA i Sverige.
  • Säkerställa framtagande av Marknads verksamhetsplaneringsprocess och verksamhetsplan för leverans på ICA Gruppens prioriteringar och varumärkesinitiativ
  • Driva prioriterade utvecklingsprojekt inom Varumärke och kund, inte sällan med hög involvering även från andra funktioner på ICA.
  • Bidra tillsammans med Varumärkesdirektören i framtagande av ICA gruppens varumärkesplattform, varumärkesstrategier och planer
  • Bidra med affärsanalyser och underlag i strategiska projekt för att säkerställa ICAs varumärkesposition och framdrift av beslutade strategier och planer
  • Säkerställa Icas varumärkesuppföljning samt löpande följa upp och validera gjorda mätningar och analyser av varumärket. Ansvarar för års, kvartal och månadsrapporter för ICA i Sverige AB
  • Delaktighet i att driva analys av trender, affärsmöjligheter, omvärld och konkurrenter till koncept , designriktlinjer och lanseringar.
  • I rollen ingår samarbete med externa samarbetspartners ex designbyråer
Din profil
  • Högskoleexamen såsom Civilekonom, Civilingenjör eller motsvarande
  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet varav 2-3 års projektledarerfarenhet som managementkonsult eller varumärkeskonsult eller liknande. Marknadschef/Brand Manager inom en konsumentnära bransch kan vara en alternativ bakgrund.
  • Erfarenhet av att initieria, driva och följa upp affärsstrategiska projekt, gärna erfarenhet av utvecklingsprojekt i matris i större organisationer
  • Hög kompetens och god erfarenhet inom Varumärke och marknadsföring på strategisk nivå med goda resultat
  • Erfarenhet av att paketera och sälja in konceptuella idéer
  • Erfarenhet av omvärldsbevakning, strategisk analys och utveckling och benchmarking för att kunna utveckla branschledare
  • Svenska och engelska obehindrat i tal, skrift och förståelse
  • Mycket stor skicklighet i PPT
  Personliga egenskaper
  • Analytisk, strukturerad och förmåga att snabbt förstå och applicera nya metoder, förutsättningar och fakta
  • God förmåga att skapa goda relationer och skapa samsyn i strategiska frågeställningar
  • Förmåga att målstyra, kreativ och skapa konsensus för en lösning och på ett konstruktivt sätt genomföra och driva arbetet framåt
  • Diplomatisk, flexibel och förmåga att hantera otydligheter utan att förlora fokus
  • Nätverkande och förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift då rollen innefattar flera olika kontakter i organisationen.
  Vi erbjuder Hos oss får du kompetenta, drivna och generösa kollegor i ett öppet klimat. Du har stora möjligheter att utvecklas i rollen och givetvis även inom organisationen, och du får ett stort nätverk inom hela ICA. Vi sitter i ett fräscht kontor i Solna Business Park nära kommunikationer, restauranger och annan service.   Intresserad? I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information kontakta gärna rekryteringskonsult Ann-Christine Stafwerfeldt på 08-555 290 00 eller via acs@kimm.se. Vi ser fram mot att få din ansökan med CV & personligt brev via www.kimm.se senast den 7 augusti. OBS att intervjuer påbörjas först efter 10 augusti. Ansökningar tas emot endast via www.kimm.se och inte via mejl. Varmt välkommen med din ansökan!