Cloetta-hero-background

Brand Manager


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
Cloetta
Ansökningstiden har passerat
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment av choklad, godis, uppfräschare och nötter av hög kvalitet. Bland våra produkter märks starka varumärken som Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Center, Juleskum, Plopp, Sportlunch, Powerbreak och Nutisal. Cloetta har en lång historia i Sverige som började 1873 när bröderna Cloetta etablerade sig i Malmö och därmed blev först med fabriksmässig tillverkning av choklad i Sverige. 1885 bildade Fredrik Ahlgren sitt företag i Gävle vilket lanserade Läkerol 1909. 1934 startade en fabrik specialiserad på lakrits i Malmö som senare blev Malaco. I Sverige har Cloetta ca 550 medarbetare som är placerade på vårt kontor i Malmö, på våra fabriker i Ljungsbro och Helsingborg eller arbetar inom vår säljorganisation på fältet. Ansvarsområden Som Brand Manager ansvarar du för kampanjplanering inom dagligvaruhandeln där du utvecklar och genomför aktiviteter för att höja säljvolymer och marknadsandelar för dina varumärken. Tillsammans med Marketing Manager skapar du en långsiktig varumärkesplaner. Brand Manager ansvarar vidare för att ta fram konkreta ett årsplaner med strategi och taktik för varumärkena, NPD, Promotion (ATL) och pris samt föreslå finansiella målsättningar. Du tar fullt operationellt ansvar för kampanjerna där du hanterar leverantörskontakter och briefar art directors för att utveckla kampanjmaterial. Du kommunicerar och synkroniserar även med interna parter såsom digital marketing, event & sponsring, trade Marketing- och säljteamet, för att säkerställa effektiva och koordinerade kampanjer. Vidare arbetar du proaktivt för att hålla dig uppdaterad angående varumärkesstatus och marknader. En viktig del blir att samla in och dela relevant marknadsinformation från interna samarbetspartners. Du säkerställer också att relevanta interna samarbetspartners hålls uppdaterade, vilket du exempelvis gör genom att hålla presentationer om produkter, kampanjer och märkesstatus. Vi söker dig som trivs i en kreativ miljö och vi ser gärna att du är van att presentera både dina egna och andras idéer och uppfattningar. Du trivs med att hela tiden testa dig fram, finna nya lösningar samt utmana både dig själv och dina kollegor i att bygga och driva dina varumärken.
  • Ansvar för att utveckla, implementera och förankra övergripande strategier och affärsplaner för varumärken, inklusive portfölj- och innovationsstrategi
  • Säkerhetsställa konsumentrelaterade aktiviteter för att driva och utveckla varumärket
  • Utveckla kommunikation, mediestrategi och varumärkes- och produktdesign med hjälp av reklambyrå, mediebyrå och designbyrå
  • Utveckla och ta fram planer för sponsring och events
  • Identifiera möjligheter för och utveckling av nya produkter samt säkerställa framgångsrika lanseringar av dessa
  • Ansvar för varumärket budget ur både lönsamhets och kostnadsperspektiv
  • Agera ambassadör för varumärket
Din profil För att vara framgångsrik i denna roll tror vi att du tidigare arbetat som Brand Manager alternativt har god erfarenhet från inköps eller kategoriroll. Du har varit ansvarig för starka varumärken i minst 4-6 år med budgetansvar. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med välkända varumärken inom FMCG på den svenska marknaden. Du har relevant högskole- eller universitetsutbildning och har du även en MBA eller liknande ses det som meriterande.
  • Vana av att utveckla strategier, kreativt innehåll och taktisk exekvering
  • Erfarenhet från analysverktyg såsom AC nielsen, GFK och/eller motsvarande
  • Mycket goda kunskaper Officepaketet
  • Har ett tydligt affärsmässigt tänk och stor finansiell förståelse
  • God förhandlings och presentationsteknik
  • Intresse för snabbrörliga konsumentvaror (FMCG)
  • Du har vana av och känner dig bekväm med att leda och hålla presentationer
  • Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med sociala medier
  • Behärskar svenska och engelska i tal och skrift
Positionen utgår från huvudkontoret i Malmö. Som person är du en driven naturlig ledare. Du är kreativ och analytisk med en hög kommersiell förståelse och förmåga att formulera och adressera rätt problemställningar. Du är social, orädd och en relationsbyggare som inte bara kommunicerar väl, utan också engagerar och utmanar din omgivning. Samtidigt som du förväntas ha ett strategiskt tänk och ta på dig ledarrollen måste du också ha ett intresse av att arbeta operativt och vara ödmjuk inför ditt ansvar och din omgivning. Du arbetar självständigt i rollen och det är viktigt att du kan hålla många bollar i luften utan att känna dig stressad. Vidare är du strukturerad och effektiv i ditt arbete, en skicklig projektledare med resultatdriv och kostnadsmedvetenhet.