Commercial Brand Manager
Urtekram Sverige har en kraftigt tillväxt och går nu in i nästa utvecklingsfas då företaget går från att jobba via ett fåtal säljkanaler, till att växla upp med nationell central distribution inom dagligvaruhandeln och multipla säljkanaler.
Urtekrams varumärke är välkänt inom den ekologiska sfären, men relativt okänt för den vanliga konsumenten. För att få genomslag på den bredare marknaden krävs en väldefinierad strategi och dedikerat genomförande för att bygga varumärkets brand equity.
En viktig komponent är att i nära samarbete med våra kunder bygga marknadsdrivande aktiviteter som bygger tillväxt och lönsamhet för kunden och oss.
Rapporterar operativt till Country Manager Sverige, samt medlem i corporate marketing team i Danmark.
Specifika arbetsuppgifter;
Ansvarig för att utveckla Urtekrams varumärke i Sverige
• I nära sammarbete med corporate marketing och den lokala svenska organisationen skapa en varumärkes-strategy som understödjer Urtekrams tillväxt i Sverige
• Ansvarig för övergripande marknadsstrategi i Sverige inklusive mediakanaler, content och konsumentkommunikation.
• Aktivt utforma PR-aktiviteter för att bygga Urtekrams varumärke och skapa försäljning. En del ligger också i att bidra till den offentliga diskussionen kring ekologisk mat och bodycare.
• Utveckla Urtekrams position som preferred partner för våra kunder inom frågor kring ekologiska produkter.
• Inom ramen för detta ligger även det operativa ansvaret för framtagande av reklam, media och kommunikationsmaterial.
Ansvarig för att fördjupa kommersiella samarbeten med viktiga kunder
• Tillsammans med kundansvarig KAM utveckla ett nära samarbete med nyckelkunder för att bygga marknadsdrivande aktiviteter som bygger tillväxt och lönsamhet för kunden och Urtekram
• Kommersiellt och nytänkande driva samarbeten med nyckelkunder, såsom med kunders marknads- och CRM-avdelningar.
Lokalt produktansvarig
• I nära samarbete med corporate marketing vara lokalt produktansvarig, samt även driva den lokala produktutvecklingen.
• Lokalt ansvarig och koordinerande för produktutveckling inkluderande lokala anpassningar, förpackningskommunikation och produktinformation.
• Ansvarig för kommersiellt utformat presentationsmaterial av sortiment och produktnyheter.
Operativt ansvarig för kommunikation i sociala media
• Tillsammans med corporate marketing driva och utforma kommunikationen i sociala media på den svenska marknaden.
• Utforma och operativt styra Urtekram Sveriges närvaro på sociala media, samt den svenska företagshemsidan.
Din profil
Vi söker dig som har följande erfarenhet/bakgrund:
• minst 3-6 års erfarenhet av att arbeta på en marknadsavdelning samt gärna att du jobbat som Brand Manager
• jobbat nära sälj/KAM eller kanske rentav jobbat i någon säljdrivande funktion själv
• du har en akademisk utbildning med inriktning mot ekonomi/marknadsföring
• intresse för hudvård och skönhet är ett plus och professionella kunskaper inom hudvård är meriterande
• som person ser vi att du är kommersiell, analytisk, positiv, kreativ, strukturerad, ansvarsfull och utåtriktad. Vidare är du mål- och resultatinriktad, prestigelös och bra på att samarbeta i ett mindre, dynamiskt team
• du har mycket lätt för att uttrycka dig såväl i tal som i skrift, både på engelska och svenska
• du har goda kunskaper i MS Office, med fokus på Excel och Powerpoint. Ett plus är om du jobbat i Indesign och Photoshop
Ansök via denna länk.
