Orkla Confectionery & Snacks-hero-background

Kategori- & Spaceanalytiker


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
Orkla Confectionery & Snacks
Ansökningstiden har passerat
Orkla Confectionery & Snacks Sverige är en ledande kex- och snacksleverantör med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. OLW tillverkar och säljer produkter inom segmenten chips, nötter, popcorn, dipmixer och ostsnacks, däribland OLW Cheez Doodles som är marknadens största snacksprodukt. Göteborgs Kex tillverkar och säljer produkter inom segmenten kakor och matkex. Ett exempel är Ballerina Original som är marknadens största fikaprodukt. I Göteborgs Kex portfölj är finns även de välkända varumärkena Singoalla, Brago, Guld Marie och Utvalda m fl. Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med 700 medarbetare och en omsättning på 1,2 miljarder, ingår i affärsområdet Orkla Confectionery & Snacks som återfinns i de nordiska länderna och Baltikum. Bolaget är en del av den norska börsnoterade Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden. Vår vision är att vara ”Din vän i vardagen” och visionen stöttas av värderingarna Modig, Pålitlig och Inspirerande.   Arbetsbeskrivning  Som Kategori- & Spaceanalytiker ansvarar du för att ta fram kategori- & spaceanalyser som bidrar till att skapa kategoritillväxt. Du förväntas vara expert på att ta fram och utveckla analyser samt driva och utveckla space management både internt och externt tillsammans med Kategorichef. Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Uppdatera kategorianalyser vid varje Nielsen-mätning
  • Ta fram kategorianalyser:
- i kategoriprojekt - inför affärspresentation tillsammans med Kategorichef - i innovationsprojekt tillsammans med Kategorichef
  • Ansvarar för att ta fram och analysera ad hoc Nielsen rapporter
  • Aktivt driva och analysera mindre butikstester
  • Tillsammans med KAM och KC upparbeta relation och samarbeta med kundernas spaceansvariga centralt samt lokalt
  • Kontinuerligt följa upp och dokumentera förändringar i planogram vid varje revideringsfönster
  • Stötta säljkåren för att få till ”fair share” i hyllan genom rekommendationer kring planogram vid varje revideringsfönster
  Din profil Du har högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi/statistik. Vi söker dig som har erfarenhet som kategorianalytiker eller motsvarande inom FMCG. Det är centralt att du har mycket goda kunskaper i Excel, Powerpoint och Nielsen AD. Meriterande med kunskaper i Spaceman & SAP. För att bli framgångsrik i rollen är det viktigt att du har en stark analytisk förmåga i kombination med att du arbetar systematiskt och organiserat. Vidare är du driven som person och har god förmåga att samarbeta. Våra värderingar - modig, pålitlig och inspirerande vägleder oss i våra handlingar och beslut och ska genomsyra allt vi gör. För rätt person erbjuder Orkla ett utvecklande arbete i en stimulerande miljö.   Ansök här