Coop är inne i en stark förändringsresa med fokus på lönsam försäljning, vilket visade sig i ett positivt resultat 2015. Fokus ligger på att med ett 360 perspektiv sätta 3 tydliga format på marknaden, Stora Coop, Coop och lilla Coop.
Rollen som
kategorianalytiker färskvaror kommer sitta i Coops region stockholmskontor i Bromma, som ansvarar för 127 butiker och en försäljning om 10 miljarder kronor. Regionens primära ansvar är att säkerställa en lönsam driftade butiker med en upplevelse som är bättre än den lokala konkurrenten. Regionen har varit verksam i två år och starkt bidragit till Coops positiva resultat, fokus har varit att få rätt på basen, Fys & Svinn och rutiner mm. Nu är de redo att ta nästa steg och höja matkänslan i butikerna varför de förstärker med en kategorianalytiker färskvaror. För Coop söker vi en person som gillar siffror och människor lika mycket.
Tjänsten innebär i stort:
- Utifrån analys av POS-data, Nielsen och andra faktadrivna källor identifiera möjlighet i sortimentsbyggande i färskvaruavsnittet. Som person måste du vara trygg med att hantera stora mängder data som processmässigt ska kokas ner i tydliga aktiviteter som kan tas direkt till butik eller föras upp på agendan till kollegorna på Kategori & Inköp.
- Utifrån analysen ska du driva förändringsarbete mot både interna och externa parter. Du tycker om butik och drift och har ett starkt track record där du kan visa att du flyttat fram positionerna i de kategorier du har arbetat med. Du tar det helt enkelt från analys till action och får det att hända genom att få med dig alla berörda parter.
Du kommer in i en region som är faktadriven som varje dag följer och jagar olika KPI:er. Tempot är väldigt högt och du kommer arbeta med många kontakter, butiker, kategori, leverantörer mm. Det kommer därför vara väldigt viktigt för dig att med fakta driva de frågor som är av vikt för dina kategorier. Förmågan att prioritera är lika viktig som förmågan att skapa delaktighet och med högt tempo driva märkbar skillnad för hur Stockholms konsumenter möter våra färskvaror.
Du kommer rapporterat till regionens försäljnings- och marknadschef och ingå i en grupp som hanterar sortiment- och kampanjfrågor. De har högt i tak, gillar siffror, butiksdrift och du kommer ansvara för att vi utvecklar färskvarorna i 5% av svenska dagligvarubranschen .
Ansök här