Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 29 000 svenska lantbrukare, är 10 500 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan, kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: lantmannen.se/omlantmannen
Lantmännen Cerealia utvecklar och producerar främst mjöl, mixer, gryn, müsli, pasta men även färdiglagade rätter samt bönor och linser. Produkterna marknadsförs under starka varumärken såsom AXA, Kungsörnen, GoGreen, Start och Gooh. Lantmännen Cerealia ingår i Lantmännen som är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk.
Nu söker vi en affärsdriven Nordic Marketing & Innovation Manager. Rollen innebär ansvar för att leda utvecklingen med ett starkt försäljnings- och resultatfokus för kategori Cooking, vilket inkluderar samtliga pastamärken samt GoGreen.
Du tillhör marknads- och innovationsavdelningen där du har fullt personalansvar för 5 personer. Du sitter i ledningsgruppen för avdelningen och rapporterar till Marketing & Innovation Director.
Huvudsakliga ansvarsområden:
- Leda, utveckla och genomföra den strategiska utvecklingen för kategori Cooking
- Leda Cerealias tvärfunktionella kategoriarbete
- Utveckling av varumärkesplattformar för kategorins centrala varumärken
- Definiera och utveckla kategorins portfölj/sortiment, både genom optimering av befintligt sortiment och en säkerställd stark pipeline av produktlanseringar
- Säkerhetsställa djup konsument- och shopperförståelse i kategorin samt likheter och skillnader
- Säkerställa kommunikationsstrategi och rätt mediemix för kategorin
- Leda och entusiasmera ditt team och medarbetare
- Budgetansvar för kategorin
Krav
- Civilekonom med inriktning marknadsföring eller motsvarande
- Minst 7 års erfarenhet av konsumentmarknadsföring, varav minst 3 i ledande befattning
- Minst 5 års erfarenhet från FMCG
- Minst 2-3 års erfarenhet av produktutveckling
- Erfarenhet från arbete i internationell/nordisk miljö
- Erfarenhet från marknads- och konsumentundersökningar
- Van kravställare mot byråer
Personliga egenskaper
- Naturliga ledaregenskaper och förmåga att få andra att växa
- Affärs- och resultatorienterad
- Driven och självgående
- Analytisk och strategisk förmåga
- Projektledarförmåga
- Idé och initiativrik
- Lagspelare med positiv attityd
Befattningen är placerad på Lantmännens koncernhuvudkontor på Kungsholmen i Stockholm.
Denna rekrytering hanteras av
Harvey Nash. Du är välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev, gärna på engelska, till
ansokan@harveynash.se. Märk din ansökan med ref.nr. 3586. Skicka din ansökan snarast då urval och intervjuer sker löpande. Eventuella frågor besvaras av Gustaf Åberg eller Mirja Holmberg, tel. 08 20 09 10.