Best Friend-hero-background

Sales Director


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
Best Friend
Solna
Ansökningstiden har passerat

Best Friend AB ingår i koncernen Nordic Pet Care Group A/S, vars vision är att bli den största leverantören av husdjursprodukter i Norden. Best Friend AB marknadsför, säljer och distribuerar husdjursprodukter på den svenska marknaden och portföljen spänner brett över husdjurkategorin. Vi erbjuder foder, snacks, kattströ, leksaker och andra tillbehör och vi är marknadsledare i vissa produktsegment. Vi är verksamma i en starkt växande kategori och vi har en ambitiös tillväxtplan. Vi är ett litet engagerat team med högt i tak och hos oss får du mer än gärna ta med hunden till jobbet!

Instore Business Söker för Best Friends räkning: Sales Director

Vi söker en relationsskapande person med högt kommersiellt driv som är redo att axla en bred och spännande roll som Sales Director på Best Friend AB. Bolaget erbjuder dig en entreprenöriell miljö där du som anställd har möjlighet att göra stor skillnad för husdjur och deras ägare!

Om rollen
I denna viktiga roll kommer du att ansvara för utvecklingen av den gemensamma affären och relationen med våra kedjekunder. Du har därmed ansvar för att Best Friend, tillsammans med kunderna, driver lönsam tillväxt i de kategorier som bolaget finns representerade. Vidare ansvarar rollen som uppdragsgivare och kravställare gentemot vår externa fältsäljpartner.

Du rapporterar till Country Manager Sweden och blir en del av det kommersiella teamet. Kontoret är placerat i Solna Centrum och vi tillämpar ett flexibelt arbetssätt där du kan arbeta både hemifrån och på kontoret.

Ansvarsområden

Kontakten med och det övergripande ansvaret för företagets kedjekunder.

Proaktivt etablera affärsrelationer med nya kunder inom Grey Market och Online.

Resultatansvar för dina kunder, med fokus på ansvarsfull och lönsam tillväxt.

Ansvar för att ta fram strategiska planer för dina kunder, skapa aktivitetsplaner och säkra ett gott genomförande.

Ansvar för att framgångsrikt och professionellt presentera nylanseringar och övriga sortimentsrevideringar.

Ansvar för marknads- och kampanjplanering med kund, samt för att driva gemensamma kategorisamarbeten.

Ansvar för att kontinuerligt utveckla och fördjupa relationen utifrån kundens specifika behov, samt att etablera en bred kontaktyta med nyckelpersoner hos kunden.

Ansvar för att målsätta och kravställa extern säljkår.

Erfarenhet och bakgrund
Vi tror att du har 10 års erfarenhet från olika kommersiella roller inom FMCG varav flera års erfarenhet från att arbeta som Key Account Manager. Förutom ett driv att nå eller överträffa uppsatta mål ser vi också att du:

Känner en grundtrygghet och förståelse för vad som krävs för att framgångsrikt driva förhandlingar.

Är van vid att leda projekt, definiera strategi och taktik och sedan genomföra det som krävs för att uppnå uppsatta mål.

Har erfarenhet från fältsäljbearbetning i dagligvaruhandeln.

Har en relevant utbildning och arbetslivserfarenhet från roller där personligt ledarskap och förmåga att samarbeta externt såväl som internt spelat en avgörande roll.

Har erfarenhet från FMCG, och det är meriterande om du dessutom har kunskap från zoo-fackhandel och/eller har erfarenhet från att ha arbetat med djurmat.

Är bekant med onlinekanalen och har stor förståelse för dess kommersiella förutsättningar.

Har akademisk utbildning, gärna inom marknadskommunikation/ekonomi.

Är flytande i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Personliga egenskaper:
Tjänsten ställer krav på gott affärsmannaskap och förmåga till att agera proaktivt i en miljö som kännetecknas av stort individuellt ansvar och snabba beslut. Då du har kontakt med många interna och externa intressenter tycker du om att skapa relationer. Du är prestigelös, lyhörd och kommunicerar öppet och tydligt. Du är trygg i dig själv, vågar fatta beslut och trivs i en mindre organisation där man hjälper varandra vid behov. Du trivs i en bred roll där du är både operativ och strategisk.

Rekryteringsprocessen
I denna rekrytering har vi valt att arbeta med Instore Business och om Du har några frågor ang tjänsten eller rekryteringsprocessen hänvisar vi till ansvarig rekryterare: Liselott Nejdeblad Hallstensson som du når på: liselott.hallstensson@instorebusiness.se 
Sista ansökningsdagen är: 5/3-23
Uppmärksamma gärna att vi inte tar emot några ansökningar via post eller mail - för att hantera personuppgifter i enighet med GDPR måste ansökan registreras via söklänken i annonsen.