Svenskmärkning-hero-background

VD, Svenskmärkning


Ansökningstiden har passerat
Se alla av våra nuvarande jobbannonser.
Svenskmärkning
Stockholms län, Sverige
Ansökningstiden har passerat

Dagens konsumenter blir allt mer medvetna och efterfrågar och kräver allt mer information och transparens kring maten man äter. Som svar på detta har livsmedelsbranschen i Sverige gemensamt startat ett tydligt ursprungsmärke, Från Sverige. Efter fyra framgångsrika år och mer än 10 000 märkta produkter söker vi nu en ny VD. Ett unikt, viktigt och roligt uppdrag!

I rollen som VD är du ytterst ansvarig för att leda det operativa, taktiska och strategiska arbetet på uppdrag av styrelsen vilket innefattar att utveckla, kontrollera och kommunicera ursprungsmärkningen. Tillsammans med tre medarbetare och engagerade ägare ansvarar du för att vidareutveckla bolaget som utvecklats mycket starkt under sina första år. Rollens fokus är att vårda och vidareutveckla relationen med befintliga märkesanvändare samt att öka andelen anslutna företag och produkter.

Utöver sedvanlig styrning, ledning, det formella arbetsgivaransvaret, verksamhetsutveckling/planering ligger stort fokus på externa samarbeten och aktiviteter/event/kampanjer. Du är talesperson vid olika typer av sammanhang där du är en naturlig värdegrundsbärare för ursprungsmärkningen Från Sverige. Vi söker dig som känner igen dig i beskrivningen av att vara målmedveten med ett proaktivt entreprenöriellt driv där du är en god kommunikatör med förmåga att entusiasmera och bygga sunda, långsiktiga relationer. Vidare är du prestigelös samt har förmågan att lyfta blicken och se helheten men alltid med bibehållen kvalitetsmedvetenhet. I botten är du orädd med stark integritet och förmåga att stå upp för viktiga principer/kriterier.

Krav

  • Erfarenhet från arbete inom livsmedelskedja; primärproduktion, förädling och/eller handel

  • Erfarenhet från ledande befattningar, företrädesvis från livsmedelssektorn

  • Erfarenhet från att styra mot uppsatta mål och visioner

  • Relevant akademisk examen

 Meriterande

  • Erfarenhet från idéburna/medlemsstyrda organisationer

  • Erfarenhet från, och förståelse för, public relations och opinionsbildning

  • Erfarenhet från arbete i organisationer med exponering i media

Svenskmärkning.jpg

Om Svenskmärkning AB Bakgrund och syfte Initiativet till Svenskmärkning AB och den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige kommer från de gemensamma ägarna Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen, och Svensk Dagligvaruhandel. Bolagets uppgift är att tillhandahålla livsmedelsproducenter en frivillig ursprungsmärkning för svensktillverkad mat och dryck. Bakgrunden till att bolaget startades är det ökande konsumentintresset för livsmedel som är producerade i Sverige samt en mycket stor efterfrågan från livsmedelsproducenter för en märkning som tydligt visar att deras produkter är tillverkade i Sverige. Svenskmärkning AB syftar till att öka konsumenters möjligheter att köpa svenskproducerade livsmedel och växter samt för livsmedelsproducenterna att märka sina svensktillverkade produkter på ett tydligt sätt. Svenskmärkningen appliceras på såväl råvaror (kött, fisk, grönsaker, ägg, mjölk etc.) som på sammansatta livsmedel och växter. Minst 75% av den sammansatta färdigvaran ska vara svensk för att svenskmärkningen skall kunna appliceras på produkten.

Etablerat med hög varumärkeskännedom Svenskmärkning AB är idag ett etablerat bolag där märkningen har hög kännedom hos konsument och en djup förankring i hela den svenska livsmedelskedjan. Bolaget har idag cirka 200 märkesanvändande företag och nådde i februari 2020 över 10 000 märkta produkter, vilket är en milstolpe, och ägarna ser stor potential för en fortsatt mycket stark utveckling av varumärket i framtiden. Svenskmärkning AB innehar varumärket Från Sverige och ger ut licenser till kundföretagen (livsmedelsproducenter och odlingsföretag) för att de ska kunna använda sig av märkningen, där bolaget säkerställer att rätt kriterier råder för märkningen. Svenskmärkning arbetar också på ett kreativt och offensivt sätt för att marknadsföra varumärket Från Sverige. Märkningen, i form av en symbol, syns bland annat på förpackningar, i licensierande företags marknadsföring och på butikshyllor. Finansiering För de kundföretag som uppfyller de uppställda kriterierna och som önskar märka sina produkter med Från Sverige-märkningen utgår en licensavgift. Licensavgiften utgör idag Svenskmärkning AB:s enda finansieringskälla.

Maila din ansökan och bifoga CV genom ansökningsknappen nedan